Jumaat, 4 Februari 2011

inna lillah wa inna 'ilayhi raji'un

 Salam...tahun ni aku ade 2 kehilangan....erm biasa la lumrah kehidupan. ape yang kita miliki tak akan kekal selamanya....


                 1st nak story pasal kehilangan yang pertama.. ..Arwah atuk sedara aku Almarhum Haji Musa ( Al Fatihah).. aku panggil tok andak aje.... seingat aku tok aku ni seorang yang sentiasa ceria di mata semua orang... suka sedekah. mase kecik2 dulu kalo datang raya umah die mesti dapat RM 10. kalo RM 10  dulu2 kan dikire sangat banyak..hehe budak2 penggang duit sepuluh hengget tu dh dikire kaya r tuh. Bila sebut pasal raya je mesti teringat rumah tok andak kat kampung mampong rembau. sebabnya bila Raya pertama tok andak panggil semua cucu2 sedara mara jauh dekat sume himpun dekat umah die buat Open house. Die siap pasang khemah ag untuk jamu sedara mara...makanan yang die sediakan plak cukup istimewa...sate, mee kuah..laksa penang... aiskrim..kek..kuih muih..hmm..nyum2 pastu sambil makan dpt jumpe la sedara aku sambil borak2..maklum la setahun sekali je kan nak jumpe...ades...rindunye suasana raya..pastu tok andak siap bagi angpau raya kat aku. stil RM 10 ringgit gak..walaupun aku dh keje time tuh.. Ibu ckp Tok andak ni kaya ala2 hartawan gitu.. tp very humble person.. muka bersih je selalu senyum. mase die meninggal dunia ari tu aku sempat melawat die kat hospital. die duduk ktt sofa. badan die stil tegap ag. tapi tak bercakap.mybe sebab tahan sakit kowt... sakit usus katanya.hmm ntah la...tapi alih2 dua hari selepas aku g melawat dpat panggilan ckap Tok dah tak de..hmmm innallillah... selepas kematian die. aku borak2 ngan along pasal Tok andak.. along cakap. Tok dulu mase muda2 die garang.. ade silat n ilmu kebal.. bayangkan dulu2 orang gaduh. tetak parang hunus keris leh tak lut kat badan. tak de luka pun. pastu ade sekali Ah Long penah tembak die pakai pistol, peluru boleh tersasar...Along aku ckp ag..dulu mase muda2 tok andak dikenali sebagai Pendekar Musa..huiyooo... gangster2 kat area KL,  ns, selangor, sume kenal Pendekar Musa mase muda2. tp ilmu die hanya digunakan untuk lindungi orang yang lemah je. pernah selagi ade hamba allah ni pinjam kat Ah long tapi tak mampu bayar, ape lagi konco2 die dtg nak bunuh mamat tu sekeluarga. ntah macam mane die kenal ngan tok andak, die mintak tolong kt tok andak sembunyikan die. so mase tu bile dengar je name Pendekar Musa punya kawasan Ah Long tak berani kaco...hmmm. ade satu kisah lagi along aku g KL pastu nak kne pow ngn gangster pastu along ckp r die cucu pendekar Musa.terus orang tu surender.. siap gengster tu hulur duit ag. die cakap 'JANGAN BILANG SAMA ITU DATUK , INI DUIT AMBIL KASI DIAM"..hmmmm al kisah.. tapi tu muse tinggal kenangan... semoga rohnya dicucuri rahmat.... amin..


Kisah kehilangan aku yg ke2...hmm Motosikal lagenda 110cc aku hilang...sadis betul. pukul 9.00 pagi lepas aku hantar najeerah g bus stop. aku parking tempat biase. pastu esoknya aku dapati moto aku hilang... moto tu aku beli mase last gaji aku kat MAHSA. aku sanggup lapar perut 2 bulan nak kumpul duit...tapi perancangan allah taala tu lagi hebat.. aku redha ketentuan nya..tak nak r ckp bnyak pasal ni. nanti aku sedih.. skrg aku pakai kancil angah aku. angah aku kecian tgk aku jalan kaki...hehe nasib baik ade abg baik mcm ni. Thanks angah.. jasamu akan ku kenang... ape2 pun Moto aku tu dh tinggal kenangan... Allah dh ambil balik...alhamdullilah... aku redha...


 sekian sahaja entri aku setelah hampir beberapa bulan tak update...bye..
 Pic ni mase 1st day aku bawak die.. rindu r kat moto aku.... susah nak ckp...nanti aku sedih...

0 ulasan :